KUNDESERVICE

Uansett hva du trenger hjelp til, er vi her for deg

Klikk på kategorien du trenger hjelp med, eller bla nedover.

FAKTURA

Du kan velge i bestillingsskjemaet om du ønsker faktura per e-post eller brev. Dersom du har aktivert "ja takk til alle" eller tilsvarende i eFaktura mottar du automatisk eFaktura fra første fakturering.

Ta kontakt med oss på kundesenteret, så hjelper vi deg å finne den beste veien videre.

Ta kontakt med oss på kundesenteret, så hjelper vi deg å finne den beste veien videre.

STRØM

Takket være moderne løsninger som Elhub har det aldri vært enklere. Fyll ut dine personalia i bestillingen, så sørger vi for resten.

Dersom du ønsker en mer stabil pris hvor du ikke trenger å bekymre deg for markedspris time for time er Tinnpris kanskje riktig valg for deg. Prisen kan tidvis være både over og under markedspris, men er i gjengjeld svært forutsigbar. Dersom du ønsker å følge markedspris er Spotpris avtalen for deg. Den er historisk sett den billigste avtaletypen, men du blir sårbar for store variasjoner i pris.

Selvsagt! Ta kontakt med kundeservice etter du har bestilt og oppgi din ønskede dato for oppstart, så hjelper vi deg med det.

Meld fra til din strømleverandør om hvilken dato du skal flytte, helst senest 5 dager før. Da kan de fjerne deg som juridisk eier av måleren slik at du ikke får ekstra kostnader etter du har flyttet. Når det kommer til din nye bolig kan vi faktisk gjøre endringen bakover i tid. Vi kan sette deg opp som ny eier av måleren opptil 30 dager etter du flyttet inn, og få med forbruket i perioden som har gått. Men det kan være lett å glemme, så en god huskeregel er å melde fra så fort du vet hvilken dato du ønsker overføringen på.

For å gjøre det så enkelt som mulig har vi kun to strømavtaler. Ingen av dem har fastledd, så hos oss er det kun selve strømmen du betaler for. Har du Tinnpris betaler du en forhåndsvarslet pris, og har du Spotpris betaler du vår innkjøpspris på Nordpool pluss et lavt påslag per kWh.

I tillegg til strømavtalen må alle i Norge betale nettleie. Dette betales til eieren av det fysiske strømnettet i ditt område. Man kan hverken bytte pris eller netteier. I Tinn Kommune er det Stannum AS som er netteier. Dette var tidligere Tinn Energi & Fiber AS, men driften ble skilt ut i eget selskap i 2020.

FIBER

Fiber er den nyeste teknologien innenfor TV og internett. Med fiber får du både lynraskt internett og TV i samme kabel.

Når du bestiller fiber hos oss kan du velge fra 50/50 og opp til 300/300 mbps (megabit per sekund). Skal du kun bruke internett til å lese avis, følge med på sosiale medier og lignende kan 50/50 være nok. Skal du streame, game eller være flere på nett samtidig kan det være lurt å vurdere 100/100 eller 150/150. Spør oss gjerne om råd dersom du er usikker.

For å finne ut hvilken hastighet du får kan du bruke http://www.nettfart.no eller http://www.speedtest.net.

Dersom du skal teste hastigheten i nettet ditt ber vi deg sjekke følgende punkt:

  • Slå av det trådløse nettverket før du utfører testen. Koble deretter datamaskinen direkte til hjemmesentralen. Test hastigheten med nettverkskabel.
  • Dersom det er flere datamaskiner tilkoblet, kan de "stjele" hastighet fra hverandre. Slå derfor av eller koble fra de andre maskinene før du sjekker kapasiteten.
  • Utstyret sin kvalitet påvirker opplevelsen av kapasitet. Hastigheten du opplever kan derfor være redusert om du har en gammel datamaskin, et gammelt nettverkskort, for lite minne eller treg prosessor.
  • Virus eller spyware kan gjøre at maskinen din blir tregere og hastigheten du opplever blir dårligere.
  • Fildelingsprogram krever mye båndbredde, og de kan være aktive selv etter at du er ferdig med filoverføringen. Slå derfor av slike program før du tester. Dersom slike program er aktive kan målingene dine vise lavere hastighet enn hva du har.

Tinn Energi Bredbånd kan bare gå god for tjenestekvaliteten på internett dersom datamaskinen er tilkoblet direkte i hjemmesentralen via en nettverkskabel.

For de av våre hjemmesentraler som tilbyr trådløs tilgang til internett, så står nettverksnavn og passord på en lapp som er festet til fremsiden av hjemmesentralen. Om denne mangler så ta kontakt med oss.

TV og underholdning

Dersom du har TV-pakke fra Telia kan du enkelt endre kanalene du har tilgang på via Min side (om du ikke har logget på her før må du først opprette bruker). Du kan bytte så ofte du ønsker uten ekstra kostnad. De ulike kanalene krever forskjellig antall poeng, og du har 50 poeng til rådighet. Ønsker du å legge til noe av Premium-innholdet som ikke er tilgjengelig i valgmenyen eller kjøpe ekstra poeng kan du sende en melding til kundesenteret vårt så hjelper vi deg med det.

Sjekk først våre driftsmeldinger og undersøk om det er en kjent feil vi jobber med. Dersom du ikke ser noe der ber vi deg kontakte vårt kundesenter på telefon, e-post eller gjennom kontaktskjemaet på bunnen av siden.

Ja, men da kommer linjeleie i tillegg (125,-).

Nei, men da må vi sette opp boksen slik at du kan se TV trådløst (ta kontakt med kundesenteret/support).

Ta kontakt med kundesenteret så kan vi gi mer informasjon.

Dersom kontrolleren ble ødelagt pga skade så anbefaler vi å kjøpe en ny universal fjernkontroll, dersom den bare sluttet å fungere uten skade så ta kontakt med teknisk brukerstøtte.

Dersom du ønsker å justere opp eller ned hastigheten på ditt abonnement kan du se prisliste og bestille her.

Driftsmeldinger

Ingen aktive driftsmeldinger

Det er for øyeblikket ikke registrert noen problemer 🙂

Tidligere problemer

Utfall Haukås-Lurås til Tessungdalen

Vi har dessverre utfall av tv og internett signaler fra Haukås-Lurås til Tessungdalen. Årsak er foreløpig ukjent. Vi undersøker saken. Oppdatering: Feil er lokalisert og montører er på saken. Tid for retting er dessverre ukjent da arbeidet er omfattende. Oppdatering kl 22:31: Utstyr og masnnskap er på plass og feilretting utføres fortløpende. Forventet rettetid er ca kl 02:00. Oppdatering kl 02:30: Alle kritiske samband er nå rettet. Det kan være noen enkeltkunder som fremdeles er berørt. Dette vil vi jobbe med å få på plass i morgen.
 16/03/2022 19:00:00    22/04/2022 00:00:00

Utfall av tv-kanaler for kabel-tv

Vi opplever for tiden utfall av enkelte kanaler i vårt område med kabel-tv. Vi arbeider med en løsning.
 15/03/2022 12:30:00    15/03/2022 13:30:00

Problemer med Telia TV-signaler

Vi har problemer med Telia TV-signaler inn til Tinn. Feilsøking pågår.
 24/02/2022 16:30:00    26/02/2022 00:00:00

Ustabilitet for TV kanaler.

Vi har for tiden en feil som dessverre påvirker TV-tjenestene til våre kunder i form av hakking/forstyrrelser på flere TV-kanaler. Vi jobber på spreng med å rette feilen, og beklager ulempene dette medfører.
 11/01/2022 00:00:00    11/01/2022 10:00:00

Problem måd å komme inn på Min Side

Det er for tiden problemer med å komme inn på Min Side. Det feilsøkes på dette nå.
 14/12/2021 13:06:00    12/01/2022 08:00:00

Utfall av TV-signal på Gaustablikk i kabel-tv nettet

Det er for tiden utfall av TV-signal i kabeltv-nettet på Gaustablikk området. Dette skyldes feil i sentral komponent og feilsøking pågår. Rettetid er forløpig ukjent. *Oppdatering* 20/11/2021 17:10 TV-signalet er nå tilbake på Gaustablikk.
 18/11/2021 16:58:00    20/11/2021 17:13:00

Omfattende skader på fibernettet i Tinn kommune

Det er fremdeles mange områder som er uten internett og strøm i Tinn kommune etter uværet i går. Montører er på saken, men omfanget er fremdeles ukjent. *Oppdatering* 21/11/2021 - Det er fremdeles mange områder uten internett-tilknytning. Noe er grunnet manglende strømtilførsel og noe er grunnet at mye stolpenett ligger på bakken. Det tar dessverre lang tid å få kartlagt omfanget av skadene og utbedring av disse.
 20/11/2021 11:34:00    31/12/2020 00:00:00

Ustabilitet/manglende signal på TV og internett

Grunnet omfattende graveskader på fiberkabel i stamnettet på Rjukan så har flere kunder i dag hatt manglende/ustabil forbindelse. Problemet er rettet midlertidig, men krever en omfattende permanent løsning. Tidspunkt for dette er ikke klarlagt. *Oppdatering* 19/11/2021 13:00 På grunn av omfattende skader så må en del av kabelstrekket byttes. Dette fører til at det tidvis vil være manglende signal til mange lokasjoner på Rjukan og i bygdeområdene. Arbeidet med omskjøting av kabel starter så snart ny fiberkabel er på plass. *Oppdatering* 20/11/2021 11:30 Kabel er delvis omskjøtt i natt og arbeidet fortsetter i dag, ingen privatkunder skal være berørt av arbeidet som fullføres i dag.
 18/11/2021 18:10:00    20/11/2021 14:30:00

Global routing rammer mange websider og tjenester

Det er for tiden problemer med global routing som gjør at flere websider og internett-tjenester har lang svartid. Det jobbes med å rette problemet fra flere instanser. Rettetid er foreløpig ukjent.
 27/05/2021 09:10:00    27/05/2021 11:59:00

Utfall av enkelte kanaler for Telia-kunder

Det er for tiden utfall av enkelte kanaler for Telia-kunder. Feilsøking pågår og rettetid er ukjent.
 24/03/2021 13:33:00    25/03/2021 01:00:00

Utfall av TV signal i kabel-tv og fiber nettet for fritidskunder

Kl 11:50 i dag mistet vi signalet til flere TV kanaler i kabel-tv nettet og fibernettet. Feilsøking pågår. Tid for retting er foreløpig ukjent.
 12/03/2021 13:48:00    12/03/2021 14:30:00

Ustabilitet i strømnettet

Det er for tiden problemer med strømnettet i bygdene, som igjen medfører at Internett og Tv blir ustabilt.
 04/02/2021 00:00:00    11/02/2021 00:00:00

Problemer med tilgang til Telia Kanaler

Vi har for tiden problemer med tilgang til enkeltkanaler i Tv-pakken til Telia. Feilsøking pågår. Rettetid ukjent. Vi beklager ulempene dette medfører.
 30/01/2021 00:00:00    31/01/2021 00:00:00

Ustabilitet i Tv signalene fra Telia

Vi har dessverre problemer med stabiliteten på Tv signalene fra Telia. Vi jobber med saken, beklager ulempene dette medfører.
 05/01/2021 14:00:00    07/01/2021 00:00:00

Hva kan vi hjelpe deg med?

Send oss en melding gjennom kontaktskjemaet under, så svarer vi så raskt vi kan.

Kontakt oss

kundeservice@tinnenergi.no

35 08 09 09
Man-fre kl. 08-15