KUNDESERVICE

Uansett hva du trenger hjelp til, er vi her for deg

Klikk på kategorien du trenger hjelp med, eller bla nedover.

FAKTURA

Hvordan mottar jeg faktura?

Du kan velge i bestillingsskjemaet om du ønsker faktura per e-post eller brev. Dersom du har aktivert “ja takk til alle” eller tilsvarende i eFaktura mottar du automatisk eFaktura fra første fakturering.

Når sender dere faktura?

Faktura sendes normalt midt i måneden. 

Jeg får ikke betalt faktura innen forfall, hva gjør jeg?

Ta kontakt med oss på kundesenteret, så hjelper vi deg å finne den beste veien videre.

Hvordan får jeg eFaktura eller Avtalegiro?

I nettbanken din kan du velge om du vil opprette eFaktura eller Avtalegiro. Har du problemer, kan du kontakte banken din for hjelp.

NB! eFaktura gjelder kun for våre strømkunder. Fiberkunder har dessverre ikke mulighet for efaktura.

Har du mottatt SMS fra Let's pay med Tinn Energi & Fiber som avsender?

Den er helt trygg å åpne bare den er lik eksemplet vårt under. Vi har begynt med en ny type elektronisk betalingspåminnelse til privatkunder via Let’s pay og Kredinor.

Slik fungerer det:

1.Du mottar SMS vedr din ubetalte faktura 6-9 dager etter forfall

2.Klikk på linken i SMS for å komme direkte til betalingsvindu hvor du kan betale fakturaen i sin helhet

3.Klikk på knappen « gå til betaling» og du kommer direkte til betalingsmetode

4.Velg betalingsmåten «betalingskort» eller vipps

5.Fyll inn infoen vi trenger og trykk fortsett. Du får bekreftelse på at betalingen er mottatt.

Melding fra kredinor

STRØM

Er det mye jobb å bytte strømleverandør?

Takket være moderne løsninger som Elhub har det aldri vært enklere. Fyll ut dine personalia i bestillingen, så sørger vi for resten.

Hva er en strømleverandør?

Som strømleverandør er vi mellomleddet mellom sluttbrukeren og kraftbørsen. Vi handler strøm på våre kunders vegne og sørger for at nok strøm blir tilført strømnettet, hvor netteier står for den fysiske leveringen frem til din stikkontakt. 

 

Vår viktigste funksjon er å sørge for at det til enhver tid blir kjøpt nok strøm for alle våre kunder. Uten en aktiv strømavtale vil man havne på såkalt “leveranseplikt” fra netteier, hvor du mottar strøm men ofte til en vesentlig høyere kostnad enn med en ordinær strømavtale. Dette er for å sikre at ingen mister strømtilførselen. 

 

Det finnes to plattformer hvor vi kan handle strøm på våre kunders vegne. Vi kan kjøpe strøm på NordPool, hvor man kjøper strøm time for time til den aktuelle markedsprisen. Vi kan også kjøpe såkalte fremtidige kontrakter, eller prissikringer, som gjør at vi kan sikre oss en strømpris fremover i tid – uavhengig av hva markedsprisen på det tidspunktet er. Begge metoder har egne fordeler og ulemper.

Kan jeg selv bestemme hvilken dato min nye avtale hos dere starter?

Selvsagt! Ta kontakt med kundeservice etter du har bestilt og oppgi din ønskede dato for oppstart, så hjelper vi deg med det.

Jeg skal flytte. Hvordan går jeg frem?

Meld fra til din strømleverandør om hvilken dato du skal flytte, helst senest 5 dager før. Da kan de fjerne deg som juridisk eier av måleren slik at du ikke får ekstra kostnader etter du har flyttet. Når det kommer til din nye bolig kan vi faktisk gjøre endringen bakover i tid. Vi kan sette deg opp som ny eier av måleren opptil 30 dager etter du flyttet inn, og få med forbruket i perioden som har gått. Men det kan være lett å glemme, så en god huskeregel er å melde fra så fort du vet hvilken dato du ønsker overføringen på.

Hva er nettleie?

I tillegg til strømavtalen må alle i Norge betale nettleie. Dette betales til eieren av det fysiske strømnettet i ditt område. Man kan hverken bytte pris eller netteier. I Tinn Kommune er det Stannum AS som er netteier. Dette var tidligere Tinn Energi & Fiber AS, men driften ble skilt ut i eget selskap i 2020.

Hvor kan jeg se forbruket mitt?

Last ned Tinn Energi & Fiber appen fra App Store eller Google play, eller logg inn på min side. 

APP

Hvor kan jeg finne Tinn Energi & Fiber appen?

I Google Play eller App store. 

Det er feil i appen

Dersom du oppdager feil i appen, så ta gjerne skjermbilde og send det til kundeservice@tinnenergi.no slik at vi kan melde det videre til vår app utvikler. 

Jeg får ikke logget inn i appen

Enn så lenge er det kun den som strømabonnementet står på som kan bruke appen. Logg inn med bank id. 

Det jobbes med familiedeling. 

Hvordan kan andre i husstanden få tilgang til appen?

Enn så lenge så er det kun den som strømabonnementet står oppført på, som kan bruke appen. 

Vi håper familiedeling er på plass om kort tid. 

FIBER

Hva er fiber?

Fiber er den nyeste teknologien innenfor TV og internett. Med fiber får du både lynraskt internett og TV i samme kabel.

Hvilken hastighet burde jeg velge?

Når du bestiller fiber hos oss kan du velge fra 100/100 og opp til 1000/1000 mbps (megabit per sekund). Skal du kun bruke internett til å lese avis, følge med på sosiale medier og lignende kan 100/100 være nok. Skal du streame, game eller være flere på nett samtidig kan det være lurt å vurdere høyere. Spør oss gjerne om råd dersom du er usikker.

Hvordan måler jeg hastigheten på internett-tilkoblingen min?

For å finne ut hvilken hastighet du får kan du bruke http://www.nettfart.no eller http://www.speedtest.net.

Dersom du skal teste hastigheten i nettet ditt ber vi deg sjekke følgende punkt:

  • Slå av det trådløse nettverket før du utfører testen. Koble deretter datamaskinen direkte til hjemmesentralen. Test hastigheten med nettverkskabel.
  • Dersom det er flere datamaskiner tilkoblet, kan de “stjele” hastighet fra hverandre. Slå derfor av eller koble fra de andre maskinene før du sjekker kapasiteten.
  • Utstyret sin kvalitet påvirker opplevelsen av kapasitet. Hastigheten du opplever kan derfor være redusert om du har en gammel datamaskin, et gammelt nettverkskort, for lite minne eller treg prosessor.
  • Virus eller spyware kan gjøre at maskinen din blir tregere og hastigheten du opplever blir dårligere.
  • Fildelingsprogram krever mye båndbredde, og de kan være aktive selv etter at du er ferdig med filoverføringen. Slå derfor av slike program før du tester. Dersom slike program er aktive kan målingene dine vise lavere hastighet enn hva du har.

Tinn Energi Bredbånd kan bare gå god for tjenestekvaliteten på internett dersom datamaskinen er tilkoblet direkte i hjemmesentralen via en nettverkskabel.

Hvor finner jeg passordet til det trådløse nettverket?

For de av våre hjemmesentraler som tilbyr trådløs tilgang til internett, så står nettverksnavn og passord på en lapp som er festet til fremsiden av hjemmesentralen. Om denne mangler så ta kontakt med oss.

Jeg har tekniske problemer med TV/Internett. Hva gjør jeg?

Har du tekniske problemer med TV eller internett ring vår brukerstøtte på telefon 350 80909. 

Åpningstider: 

Man – tors: 08 – 11 og 12 – 15

Fredag: 08 – 11 og 12 – 18

Lørdager: 10 – 12

Søn og helligdager: stengt 

TV og underholdning

Jeg ønsker å endre kanalene i min TV-pakke, hvordan gjør jeg det?

Dersom du har TV-pakke fra Telia kan du enkelt endre kanalene du har tilgang på via Min side (om du ikke har logget på her før må du først opprette bruker). Du kan bytte så ofte du ønsker uten ekstra kostnad. De ulike kanalene krever forskjellig antall poeng, og du har 50 poeng til rådighet. Ønsker du å legge til noe av Premium-innholdet som ikke er tilgjengelig i valgmenyen eller kjøpe ekstra poeng kan du sende en melding til kundesenteret vårt så hjelper vi deg med det.

Hvorfor mangler jeg kanaler/hvorfor får jeg ikke signal?

Sjekk først våre driftsmeldinger og undersøk om det er en kjent feil vi jobber med. Dersom du ikke ser noe der ber vi deg kontakte vårt kundesenter på telefon, e-post eller gjennom kontaktskjemaet på bunnen av siden.

Kan jeg ha TV uten internett?

Ja, men da kommer linjeleie i tillegg (125,-).

Må jeg være direkte koblet mot modem for å se tv?

Nei, men da må vi sette opp boksen slik at du kan se TV trådløst (ta kontakt med kundesenteret/support).

Jeg har en gammel TV boks, hva gjør jeg?

Ta kontakt med kundesenteret så kan vi gi mer informasjon.

Fjernkontrollen fungerer ikke, hva gjør jeg?

Dersom kontrolleren ble ødelagt pga skade så anbefaler vi å kjøpe en ny universal fjernkontroll, dersom den bare sluttet å fungere uten skade så ta kontakt med teknisk brukerstøtte.

Hvordan endrer jeg hastigheten på mitt abonnement?

Dersom du ønsker å justere opp eller ned hastigheten på ditt abonnement kan du se prisliste og bestille her.

Altibox

Jeg har problemer, hvem kontakter jeg?

Altibox har 24 timers supporttjeneste. Du ringer til Tinn Energi & Fiber på 35 08 09 09 som vanlig, men utenom våre åpningstider så følger du anvisning i den automatiske telefonsvareren hvor du får tastevalg for å komme direkte til Altibox. 

Hvilken kanaler kan jeg velge?

For oversikt over kanaler og strømmetjenester, se denne siden: https://www.altibox.no/privat/tv/innholdsoversikt/

Hvordan bruker jeg poeng?

Se denne siden for hvordan du bruker poengene dine til å velge Tv kanaler og strømmetjenester: https://www.altibox.no/privat/kundeservice/tv/tv-portal/innhold/velge/

Driftsmeldinger

Aktive driftsmeldinger

Vi har for tiden problemer med bilde på TV3 hos noen av våre kunder.

Vi har for tiden problemer med bilde på TV3 hos noen av våre kunder. Vi er på saken for å få dette i orden så fort som mulig.
  24/11/2023     00:00:00

Tidligere problemer

Feil på eldre TV bokser

Hei, vi har en fellesfeil på TV (26.10), dette gjelder de eldre TV Boksene (GET Micro og GET boks 2), vi er på saken for å få dette løst så raskt som mulig.
 26/10/2023 00:00:00    26/10/2023 15:00:00

Feil med Telia tv tjeneste

Etter en oppdatering hos Telia 19.10 opplever flere kunder at tv tjenesten hopper ut, hakker eller får opp en feilmelding. Våre teknikere er på saken sammen med Telia, og enkelte kunder har fått tv tilbake.
 20/10/2023 08:00:00    24/10/2023 00:00:00

Hva kan vi hjelpe deg med?

Send oss en melding gjennom kontaktskjemaet under, så svarer vi så raskt vi kan.