Prisliste Strøm
Her finner du informasjon om våre strømavtaler som gjelder forbrukerkunder.

Sammenligning av priser
For sammenligning av priser, se www.strompris.no.
Produkt | Fastbeløp | Påslag | Prisgaranti | Fakturagebyr | I salg |
---|---|---|---|---|---|
Hjartdalskraft | 39 kr mnd. | 2 øre/kWh | 12 mnd. | efaktura kr 0/papirfaktura kr 29,- | Ja |
Hjartdalskraft plusskunde | 39 kr mnd. | 2 øre/kWh | 12 mnd. | efaktura kr 0/papirfaktura kr 29,- | Ja |
Spot privat/fritid totalkunde | 39 kr mnd. | 1 øre/kWh | 12 mnd. | efaktura kr 0/papirfaktura kr 29,- | Ja |
Spot privat/fritid totalkunde pluss | 39 kr mnd. | 1 øre/kWh | 12 mnd. | efaktura kr 0/papirfaktura kr 29,- | Ja |
Tinnpris | 29 kr mnd. | 0 øre/kWh | 30 dagers varsling | efaktura kr 0/papirfaktura kr 29,- | Ja |
Tinnpris pluss | 29 kr mnd. | 0 øre/kWh | 30 dagers varsling | efaktura kr 0/papirfaktura kr 29,- | Ja |
Spot nabokommune privat/fritid | 0 kr mnd. | 1 øre/kWh | 12 mnd. | efaktura kr 0/papirfaktura kr 29,- | Nei |
Spot nabokommune privat/fritid | 0 kr mnd. | 2 øre/kWh | 12 mnd. | efaktura kr 0/papirfaktura kr 29,- | Ja |
Spot nabokommune privat/fritid pluss | 0 kr mnd. | 1 øre/kWh | 12 mnd. | efaktura kr 0/papirfaktura kr 29,- | Nei |
Spot nabokommune privat/fritid pluss | 0 kr mnd. | 2 øre/kWh | 12 mnd. | efaktura kr 0/papirfaktura kr 29,- | Ja |
Nabopakka | 39 kr mnd. | 1 øre/kWh | 12 mnd. | efaktura kr 0/papirfaktura kr 29,- | Ja |
Spot storkunde privat | 0 kr mnd. | 1 øre/kWh | 12 mnd. | efaktura kr 0/papirfaktura kr 29,- | Ja |
Tinnpris Spot Rabatt Privat | 29 kr mnd | – 20 øre/kWh | 30 dagers varsling | efaktura kr 0/papirfaktura kr 29,- | Nei |
Tinnpris spot pluss rabatt privat | 29 kr mnd | – 20 øre/kWh | 30 dagers varsling | efaktura kr 0/papirfaktura kr 29,- | Nei |
Sparetips

Hva betaler man egentlig for?
Selvsagt betaler man for den fysiske strømmen man bruker. Ved spotavtaler er det strømprisen fra NordPool som gjelder til grunn.
I tillegg til strømprisen er det vanlig for strømleverandører å ta betalt for tjenesten man yter via et påslag per kWh og en fast sum per måned. Denne summen kalles fastledd, fastbeløp, månedsbeløp eller lignende. Det er gjennom påslag og fastledd at strømleverandøren har sin inntekt, og det skal finansiere alt fra handelskostnader på strømbørsen til personalkostnader og lønn. I Norge er det også lovpålagt å betale el-sertifikater på all strøm vi forbruker. Prisen på disse varierer, og det er opp til leverandøren å sørge for at det betales. Kostnaden dette utgjør henter leverandøren som oftest fra påslaget.
Som det meste annet i Norge betaler vi merverdiavgift, og på strøm utgjør denne 25%. Denne slås sammen med strømprisen på fakturaen, men det er også oppgitt hvor mye MVA utgjør av den totale summen slik at du som forbruker har full oversikt. I Nord-Norge har innbyggere MVA-fritak på strøm.
I tillegg til selve strømprisen må vi også betale nettleie. I Norge har vi en netteier i et gitt område, hvor de har monopol på den fysiske overføringen. Det betyr at de har ansvar for alt av kabler og utstyr som frakter strømmen fra sentralnettet og til din bolig. Til netteier betaler man som oftest et fastledd, en pris per kWh og den såkalte Enova-avgiften – i tillegg til 25% MVA. Man kan ikke skifte netteier eller endre vilkår og priser slik man kan med strømleverandør.
Ofte stilte spørsmål
Fant du ikke det du lurte på?

Last ned Tinn Energi & Fiber appen fra App Store eller Google play, eller logg inn på min side.
I tillegg til strømavtalen må alle i Norge betale nettleie. Dette betales til eieren av det fysiske strømnettet i ditt område. Man kan hverken bytte pris eller netteier. I Tinn Kommune er det Stannum AS som er netteier. Dette var tidligere Tinn Energi & Fiber AS, men driften ble skilt ut i eget selskap i 2020.
Meld fra til din strømleverandør om hvilken dato du skal flytte, helst senest 5 dager før. Da kan de fjerne deg som juridisk eier av måleren slik at du ikke får ekstra kostnader etter du har flyttet. Når det kommer til din nye bolig kan vi faktisk gjøre endringen bakover i tid. Vi kan sette deg opp som ny eier av måleren opptil 30 dager etter du flyttet inn, og få med forbruket i perioden som har gått. Men det kan være lett å glemme, så en god huskeregel er å melde fra så fort du vet hvilken dato du ønsker overføringen på.
Selvsagt! Ta kontakt med kundeservice etter du har bestilt og oppgi din ønskede dato for oppstart, så hjelper vi deg med det.
Som strømleverandør er vi mellomleddet mellom sluttbrukeren og kraftbørsen. Vi handler strøm på våre kunders vegne og sørger for at nok strøm blir tilført strømnettet, hvor netteier står for den fysiske leveringen frem til din stikkontakt.
Vår viktigste funksjon er å sørge for at det til enhver tid blir kjøpt nok strøm for alle våre kunder. Uten en aktiv strømavtale vil man havne på såkalt “leveranseplikt” fra netteier, hvor du mottar strøm men ofte til en vesentlig høyere kostnad enn med en ordinær strømavtale. Dette er for å sikre at ingen mister strømtilførselen.
Det finnes to plattformer hvor vi kan handle strøm på våre kunders vegne. Vi kan kjøpe strøm på NordPool, hvor man kjøper strøm time for time til den aktuelle markedsprisen. Vi kan også kjøpe såkalte fremtidige kontrakter, eller prissikringer, som gjør at vi kan sikre oss en strømpris fremover i tid – uavhengig av hva markedsprisen på det tidspunktet er. Begge metoder har egne fordeler og ulemper.
Takket være moderne løsninger som Elhub har det aldri vært enklere. Fyll ut dine personalia i bestillingen, så sørger vi for resten.