Tinn Energi & Fiber er midt inne i en omfattende konverteringsprosess til Altibox, som startet i august 2023. Prosjektet går etter planen, og nå står også Rjukan sentrum for tur.
“Vi har jobbet systematisk, område for område, og en stor andel av våre kunder er allerede konvertert. Nå går vi inn i en viktig fase med Rjukan sentrum hvor det bor mange kunder. Vi leier inn hjelp fra Eltel for å sikre fortsatt god fremdrift, opplyser prosjektleder”, Veronica Justad i Tinn Energi & Fiber.
Det var i 2023 beslutningen om å bytte innholdsleverandør ble tatt av Tinn Energi & Fiber. Bakgrunnen for bytte var at med Altibox vil kundene få økt valgfrihet og et bredere spekter av tjenester.
“Altibox er kjent for sin høykvalitets infrastruktur og pålitelighet, og har vunnet Norsk Kundebarometers kåring av beste kundetilfredshet blant landets tv- og bredbåndsleverandører i en årrekke. Det sier vel sitt?” sa leder for fiberavdelingen, Terje Forsmo, den gangen.
Konverteringsprosjektet ble estimert til å ta drøye to år og Tinn Energi & Fiber er på god vei til å fullføre prosjektet innen tidsrammen. Justad opplyser om at alle kunder blir kontaktet i forkant av konverteringen.
“Alle kunder blir varslet på forhånd på e-post og sms. Alle må sende inn ny bestilling da vi trenger nytt samtykke, siden tjenesten( e ) er endret, dette gjelder også de som kun har internett fra oss”, sier Justad.
Viktig informasjon om SMS-kommunikasjon
“Vi har mottatt henvendelser fra kunder som ønsker å få bekreftet om SMS-en de har mottatt fra oss er legitim. Vi setter pris på denne forsiktigheten, da vi vet at svindel er utbredt. Vi kan imidlertid forsikre om at SMS-en er ekte og en viktig del av konverteringsprosessen.
Vi sender også alltid ut en e-post før SMS-en, men vi er klar over at ikke alle leser e-postene sine eller de havner i søppelposten. Derfor er det viktig å vite at SMS-en du mottar om å bestille ny tjeneste er ekte og må besvares”.
Fornøyde kunder
Anne Berit og Olav Næss er blant kundene som nylig har byttet til Tinn Energi & Fiber og fått Altibox installert. De er svært fornøyde med overgangen.
“Vi har ønsket å bli fiberkunder tidligere, men av ulike grunner ble det ikke noe av. Nå tok vi tak i det igjen, og prosessen gikk raskt og smidig. Vi ble kontaktet samme dag og kort tid etter fikk vi besøk av to hyggelige montører fra Tinn Energi & Fiber som byttet utstyret vårt og ga oss en grundig innføring i tjenesten. Utrolig god service”, sier Olav Næss.
Anne Berit forteller at det var litt uvant i starten, men sånn er det med alt nytt. Nå er de storfornøyde og de syns det er veldig enkelt å bruke poengene og bytte mellom de ulike strømmetjenestene.
“Vi har vært strømkunder hos Tinn Energi & Fiber i alle år, og det betyr mye for oss å støtte et selskap som gir tilbake til lokalsamfunnet og bidra til lokale arbeidsplasser”, sier Olav.
Han forteller videre at det tidligere selskapet tok kontakt kort tid etter oppsigelsen, med et lokketilbud.
“Det ble jeg bare provosert over. Hvorfor kan de ikke heller gi meg et godt nok tilbud mens jeg er kunde, fremfor å gi meg et lokketilbud for å få meg tilbake når jeg vil si opp”, sier Næss frustrert.
For Anne Berit er også det lokale engasjementet viktig:
“De store utenbys selskapene støtter ikke idrettslaget til barnebarna mine eller det lokale Røde Kors, hvor jeg selv er aktiv. Det gjør Tinn Energi & Fiber”, sier hun.
Torbjørn Andersen, leder av Nedre Bøen borettslag, forteller at borettslaget, som er det største på Rjukan, nylig har konvertert til Altibox.
“Altibox har et svært godt tilbud for borettslag. Det er stor fleksibilitet for beboerne, samtidig som vi støtter opp om det lokale selskapet. Spesielt beboere som liker å game har kontaktet oss tidligere fordi dem ikke har vært fornøyd med den løsningen vi har hatt. Nå er tonen en annen. Det betyr også mye for noen at det er mulig å få rask hjelp, nesten hele døgnet. Alt i alt er vi veldig fornøyde med både løsningen og prosessen”, sier Andersen på vegne av borettslaget.
Konkurransesituasjonen på Rjukan
Tinn Energi har fått tilbakemeldinger om at konkurrenter banker på dører på Rjukan nå for å kapre kunder.
“Det er selvsagt fri konkurranse, men vi ønsker at folk er bevisste på hva de velger. Mange av de alternative løsningene som tilbys er enten hybridfiber eller trådløst bredbånd, som ikke gir samme stabilitet som ren fiber. Spesielt i perioder med høy belastning vil forskjellen være merkbar”, forklarer Terje Forsmo, leder for fiberavdelingen.
“Tinn Energi & Fiber leverer ren fiber, som gir høy hastighet til all moderne internettbruk, stabile optiske signaler uten forstyrrelser, symmetriske hastigheter med like god nedlastning som opplastning, samt høy kapasitet med støtte for mange samtidige brukere uten tap av hastighet”.
Til tross for at konkurrentens tilbud kan virke rimelig på papiret, er Tinn Energi & Fiber trygge på at deres fiberbredbånd gir en langt bedre og mer stabil opplevelse.
“Med Altibox får kundene våre flere valgmuligheter, konkurransedyktige priser og en tjeneste av høy kvalitet”, avslutter Forsmo og legger til at Tinn Energi & Fiber ser frem til å fortsette utbyggingen og tilby enda flere kunder en fremtidsrettet bredbånds – og tv løsning.
Vil du lese mer om Altibox, se prosjektoppdatering, prislister etc. Så trykk her.