HVA KAN VI
HJELPE DEG MED?

TV- og strømmetjeneste i Tinn

Trenger du brukerstøtte, har du spørsmål eller behov du vil diskutere?
Ta gjerne kontakt med oss i Tinn Energi & Fiber AS.

Driftsmeldinger

Få informasjon om
status på våre tjenester.

Feilsøking

Søk hjelp her først dersom
tjenesten ikke virker slik den skal.

Ofte stilte
spørsmål

Spørsmål som ofte
stilles og svar på dem.

Fjernstyring
support

Vi hjelper deg over nett
hvis du har behov for det.

Kundesenter

35 08 09 09

Brukerstøtte

35 08 09 45

E-post

bredband@tinnenergi.no

Kundesenter

Brukerstøtte

E-post

35 08 09 09

35 08 09 45

bredband@tinnenergi.no

Send en melding til oss

Driftsmeldinger

Aktive driftsmeldinger

Omfattende skader på fibernettet i Tinn kommune

Det er fremdeles mange områder som er uten internett og strøm i Tinn kommune etter uværet i går. Montører er på saken, men omfanget er fremdeles ukjent. *Oppdatering* 21/11/2021 - Det er fremdeles mange områder uten internett-tilknytning. Noe er grunnet manglende strømtilførsel og noe er grunnet at mye stolpenett ligger på bakken. Det tar dessverre lang tid å få kartlagt omfanget av skadene og utbedring av disse.
  20/11/2021     11:34:00

Tidligere problemer

Utfall av TV-signal på Gaustablikk i kabel-tv nettet

Det er for tiden utfall av TV-signal i kabeltv-nettet på Gaustablikk området. Dette skyldes feil i sentral komponent og feilsøking pågår. Rettetid er forløpig ukjent. *Oppdatering* 20/11/2021 17:10 TV-signalet er nå tilbake på Gaustablikk.
 18/11/2021 16:58:00    20/11/2021 17:13:00

Ustabilitet/manglende signal på TV og internett

Grunnet omfattende graveskader på fiberkabel i stamnettet på Rjukan så har flere kunder i dag hatt manglende/ustabil forbindelse. Problemet er rettet midlertidig, men krever en omfattende permanent løsning. Tidspunkt for dette er ikke klarlagt. *Oppdatering* 19/11/2021 13:00 På grunn av omfattende skader så må en del av kabelstrekket byttes. Dette fører til at det tidvis vil være manglende signal til mange lokasjoner på Rjukan og i bygdeområdene. Arbeidet med omskjøting av kabel starter så snart ny fiberkabel er på plass. *Oppdatering* 20/11/2021 11:30 Kabel er delvis omskjøtt i natt og arbeidet fortsetter i dag, ingen privatkunder skal være berørt av arbeidet som fullføres i dag.
 18/11/2021 18:10:00    20/11/2021 14:30:00

Global routing rammer mange websider og tjenester

Det er for tiden problemer med global routing som gjør at flere websider og internett-tjenester har lang svartid. Det jobbes med å rette problemet fra flere instanser. Rettetid er foreløpig ukjent.
 27/05/2021 09:10:00    27/05/2021 11:59:00

Utfall av enkelte kanaler for Telia-kunder

Det er for tiden utfall av enkelte kanaler for Telia-kunder. Feilsøking pågår og rettetid er ukjent.
 24/03/2021 13:33:00    25/03/2021 01:00:00

Utfall av TV signal i kabel-tv og fiber nettet for fritidskunder

Kl 11:50 i dag mistet vi signalet til flere TV kanaler i kabel-tv nettet og fibernettet. Feilsøking pågår. Tid for retting er foreløpig ukjent.
 12/03/2021 13:48:00    12/03/2021 14:30:00

Ustabilitet i strømnettet

Det er for tiden problemer med strømnettet i bygdene, som igjen medfører at Internett og Tv blir ustabilt.
 04/02/2021 00:00:00    11/02/2021 00:00:00

Problemer med tilgang til Telia Kanaler

Vi har for tiden problemer med tilgang til enkeltkanaler i Tv-pakken til Telia. Feilsøking pågår. Rettetid ukjent. Vi beklager ulempene dette medfører.
 30/01/2021 00:00:00    31/01/2021 00:00:00

Ustabilitet i Tv signalene fra Telia

Vi har dessverre problemer med stabiliteten på Tv signalene fra Telia. Vi jobber med saken, beklager ulempene dette medfører.
 05/01/2021 14:00:00    07/01/2021 00:00:00

Feilsøking

Har du problemer med tjenestene
fra Tinn Energi & Fiber? Begynn feilsøkingen her.

Sjekk at hjemmesentralen står på

Avhengig av hvilken hjemmesentral du har, skal det være lys på framsiden eller på toppen av den. Er det ikke det, må du sjekke at hjemmesentralen er tilkoblet strøm, og at alle ledninger sitter godt festet.

Sjekk fysisk bryter eller knapp på bærbar pc

De fleste bærbare PC-er har en fysisk bryter eller knapp på tastaturet som kan slå av og på den trådløse mottakeren i PC-en. Sjekk at denne ikke står i deaktivert posisjon. Finner du ikke ut hvor denne knappen er plassert, skal det stå i brukerveiledningen som fulgte med PC-en.

Forsøk å koble PC direkte til fibermodem med kabel

Koble PC-en direkte i hjemmesentral med en nettverkskabel. Kabelen skal kobles inn i en av LAN-portene på hjemmesentralen og inn i nettverksporten på PC-en.

Får du tilgang til internett når du er tilkoblet med kabel, er problemet i den trådløse forbindelsen.

Noe du kan prøve for å rette opp problemet er:

Sjekk rekkevidden på senderen

Rekkevidden på det trådløse signalet kan variere fra bolig til bolig. Hvor mange vegger det er mellom deg og senderen? Hvilket materiale veggene er bygget i har også stor betydning. For å sjekke om det er rekkevidden på de trådløse signalene som er problemet kan du prøve å bevege deg nærmere senderen og se om det hjelper.

Problemer med rekkevidden kan løses ved å sette inn aksesspunktrepeatere eller extendere mellom kundesentralen og rommene som bruker det trådløse nettverket. Slikt utstyr fås kjøpt i de fleste elektronikkbutikker.

Test andre frekvensbånd

Trådløse signaler sendes over 2,4Ghz og 5Ghz frekvensbånd. 2,4Ghz har en større rekkevidde gjennom vegger og blir som oftest brukt. 5Ghz kan overføre med høyere hastighet, men mister fort rekkevidde gjennom vegger og tak.

2,4Ghz sender signalene over 13 kanaler og det kan fort bli støy hvis det er flere trådløse nettverk i nærheten. 5,0Ghz har en mange flere kanaler og er mindre sårbar for støy. Det kan derfor lønne seg å bruke 5,0Ghz frekvensbåndet i disse situasjonene.

For å koble seg til 5Ghz skal kundesentralen sende ut to identiske nettverk der det ene har 5Ghz som etternavn. Passordet skal være det samme.

Bytt kanal

Er det for dårlige signaler på 5Ghz-båndet, kan det fungere bedre å finne en kanal som har minst mulig støy. For å endre kanalen som kundesentralen sender ut på må du kontakte oss, så hjelper vi deg med å bytte. Du kan ringe oss på telefon 35 08 09 45 eller sende en e-post til bredband@tinnenergi.no.

Ta kontakt med support

Har du fremdeles problemer etter å ha fulgt punktene over er det fint om du tar kontakt med oss på telefon 35 08 09 45 eller sender e-post til bredband@tinnenergi.no.

Sjekk at hjemmesentralen står på

Avhengig av hvilken hjemmesentral du har, skal det være lys på fremsiden eller på toppen. Er det ikke det, må du sjekke at hjemmesentralen er tilkoblet strøm, og at alle ledninger sitter godt festet.

Forsøk å ta omstart av hjemmesentralen

Koble fra strømmen og la hjemmesentralen stå avslått i 10 sekunder. Sett tilbake strømmen og vent 2 minutter til hjemmesentralen har startet opp.

Sjekk at ledninger er godt festet og at det lyser på LAN-portene

Sjekk at nettverkskabelen sitter godt festet både i LAN-porten på hjemmesentralen og i nettverksporten på PC-en. Sjekk også om det lyser i portene, noe som indikerer at det går trafikk. Er det ingen lys bør du prøve med en annen kabel.

Se om det er problemer i ditt område i våre driftsmeldinger

Se på våre driftsmeldinger om det er kjente feil eller vedlikehold i ditt område.

Ta kontakt med support

Har du fremdeles problemer etter å ha fulgt punktene over er det fint om du tar kontakt med oss på telefon 35 08 09 45 eller sender e-post til bredband@tinnenergi.no.

Sjekk at dekoderen står på

Når dekoderen står på skal det lyse grønt på framsiden av dekoderen. Om den står i stand-by lyser lampen rødt. Er det ingen lamper som lyser, har ikke dekoderen strøm.

Ta omstart av dekoderen

Ta ut strømkontakten til dekoderen og la den stå ute i 1 minutt. Sett inn igjen kontakten og vent til dekoderen har startet opp. Lyser dekoderen rødt må du bruke knappen på fjernkontrollen for å slå den på.

Sjekk at TV-en står til riktig kilde

Dekoderen er koblet til TV-en via en HDMI-kabel. Sjekk hvilket nummer det står på HDMI-inngangen som kobler dekoderen til TV-en. Bruk fjernkontrollen til TV-en for å endre kilden. Knappen for å endre kilde har forskjellige navn avhengig av hvilken TV du har. De mest kjente navnene er sourcekildeinput og AV. Du skal få fram en meny hvor du kan velge hvilken HDMI-inngang du ønsker å bruke. Er du usikker på hvilken kilde du er tilkoblet, kan du prøve alle HDMI-inngangene.

Ta kontakt for nærmere feilsøking

Har du fremdeles problemer med Get-TV etter å fulgt punktene over, eller har du fått fram andre feilmeldinger på skjermen? Ta kontakt med oss på telefon 35 08 09 45 eller send e-post til bredband@tinnenergi.no.

Ofte stilte spørsmål

Har du tekniske spørsmål til tjenestene fra Tinn Energi & Fiber? Begynn letingen etter svar her.

  • DNS1: 94.139.66.126
  • DNS2: 94.139.66.250

For å finne ut hvilken hastighet du får kan du bruke http://www.nettfart.no eller http://www.speedtest.net.

Dersom du skal teste hastigheten i nettet ditt ber vi deg sjekke følgende punkt:

  • Slå av det trådløse nettverket før du utfører testen. Koble deretter datamaskinen direkte til hjemmesentralen. Test hastigheten med nettverkskabel.
  • Dersom det er flere datamaskiner tilkoblet så kan de stjele hastighet fra hverandre, slå derfor av eller koble fra de andre maskinene før du sjekker kapasiteten.
  • Utstyret sin kvalitet påvirker opplevelsen av kapasitet. Hastigheten du opplever kan derfor være redusert om du har en gammal datamaskin, et gammelt nettverkskort, for lite minne eller treg prosessor.
  • Virus eller spyware kan gjøre at maskinen din blir tregere og hastigheten du opplever blir dårligere.
  • Fildelingsprogram krever mye båndbredde, og de kan være aktive selv etter at du er ferdig med filoverføringen. Slå derfor av slike program før du tester. Dersom slike program er aktive kan målingene dine vise lavere hastighet enn hva du har.

Tinn Energi Bredbånd kan bare gå god for tjenestekvaliteten på internett dersom datamaskinen er tilkoblet direkte i hjemmesentralen via en nettverkskabel.

For å se din offentlige IP-adresse kan du besøke ipinfo.io.

 

For de av våre hjemmesentraler som tilbyr trådløs tilgang til internett, så står nettverksnavn og passord på en lapp som er festet til fremsiden av hjemmesentralen. Om denne mangler så ta kontakt med oss.

  • Server: smtp.tinnbynett.no
  • Port: 25

Om virus og skadevare

Nei, vi leverer ikke antivirusprogramvare.

Det finnes en rekke leverandører av antivirusprogramvare. De fleste leverandører har enten en tids-begrenset prøveversjon eller en gratisversjon.

For en liste over de beste antivirusprogrammene på markedet, kan du sjekke testresultatene til avtest.org her.

Nettsiden avtest.org har informasjon om de beste antivirusprogrammene basert på tester utført på forskjellige operativsystemer.

Les oversikten over antivirusprogram som er testet for Windows 10 her.

De fleste leverandørene gir bort antivirus gratis. De har også betalingsversjoner tilgjengelig, med flere funksjoner som kan sikre PC-en ytterligere. Hvis du kun er ute etter en enkel antivirus, kan gratisverktøyet være nok. Gratisverktøy kommer som regel med reklame fra leverandøren, med tilbud og nyheter om betalingsversjonen.

Nei, de fleste gratisverktøyene har kun antivirus. Disse kan stoppe kjente virus som kommer fra nettsider eller filer på pc-en. De kan få problemer med å stoppe malware eller skadevare, som oftest lurer brukeren til å kjøre installasjonen, og på den måten slipper gjennom antivirusprogrammet.

Den beste måten å sikre seg mot virus og skadevare på, er å ha et oppdatert system. Sørg for at automatiske oppdateringer kjører på PC-en og at alle andre programmer du bruker holdes oppdatert. Det er også viktig å ikke klikke på noen lenker du mottar på e-post fra avsendere du ikke kjenner, eller om du er usikker på hva lenken inneholder.

Bredbånd i Tinn Energi & Fiber AS

Historien om Tinn Energi & Fiber AS som eier og driver av bredbåndsnett startet for alvor i 2006.