Ragnhild Svalestuen på Mæl er første kunde som er konvertert over til Altibox.
– Mæl er pilotområdet, så i dag er første kunde konvertert over til Altibox og arbeidet gikk ganske greit, sier Olav Bjørtuft, fiber montør hos Tinn Energi & Fiber. Han forteller videre at de er flere som er med denne dagen slik at alle montørene etter hvert læres opp i det nye utstyret.
Ragnhild Svalestuen var også første kunde som meldte seg den gangen Mæl for mange år siden var pilotområde for etablering av fiber. Nå er hun igjen først ute, og denne gangen er det Altibox TV- og fiberbredbånd hun får.
– Når jeg fikk sms fra Tinn Energi & Fiber så måtte jeg ringe kundeservice for å få litt hjelp. Jeg prøver å henge med, men det er ikke alltid like lett. Kundeservice svarte med en gang og ga meg god hjelp.
Jeg hadde Riks Tv fra før, så jeg hadde kun Internett fra Tinn Energi & Fiber, men nå har jeg bestilt tilbudet med både TV og Internett, da jeg kom billigere ut med det, sier Svalestuen. Hun forteller videre at hun var veldig opptatt av å kunne ta med seg abonnementet i campingvogna, slik at hun slapp å ha to abonnementer.
Prosjektleder for Altibox prosjektet, Veronica Justad, forklarer at med Altibox kan du ha samme abonnementet på inntil 4 enheter, og du kan ta det med hvor du vil, da det er app styrt.
-Med tilbudet til Tinn Energi & Fiber kunne jeg få både TV og Internett til en større hastighet til samme prisen som pakken med lavere hastighet. Jeg har noen barnebarn som kommer hit av og til, og de vil gjerne spille. Nå kan de gjøre det uten problemer, sier Svalestuen.
Mens Veronica forklarer Ragnhild den nye fjernkontrollen, jobber fibermontørene for å bytte hjemmesentralen.
-Ofte går det relativt raskt, men her har vi støtt på noen utfordringer, da utstyret vi har med er litt ømfintlig for temperaturforskjeller. Det har rett og slett blitt dugg på utstyret vi bruker til å skjøte fiberkabelen, forklarer Bjørtuft.
Knut Johansen assisterer, og etter noen minutter er boksen på plass og de er klare for å teste signalet.
-Vi tester alltid signalet for å få indikasjon på at signalet er godt nok inn, forklarer Johansen.
Kunder får nytt utstyr
Montørene monterer ny hjemmesentral, tester signalet og setter opp ruter. TV boksen skal i utgangspunktet kundene sette opp selv, men de får selvsagt assistanse ved behov.
Altibox er ganske selvforklarende. Så fort gutta har installert hjemmesentral og ruter, så får kunden en sms som de følger. Når TV boksen er satt opp og fått signal, så får kunden en ny sms for å sette opp TV’n. Det skal gå ganske sømløst. Nå har vi testet dette hos Ragnhild, og her har det gått veldig fint, sier Justad.
Lokale montører
-Vi har 4 lokale montører, tre av de har vært med i dag. Vi har også noen innleide fra Eltel. Dette er et såpass stort prosjekt, og vi skal håndtere de kundene som fortsatt er på det gamle nettet også, så dermed må vi leie inn noen av til. Alle kunder vil få besøk av en eller to av disse når det er deres tur for skifte av utstyr. Vi regner med at alle Mæl kunder er konvertert over i løpet av februar, avslutter Justad.